Zmiany społeczne, technologiczne i stylu życia

powodują wzrost oczekiwań pracowników wobec firmy

Żyjemy zupełnie inaczej niż 10-20 lat temu, gdy nie było urządzeń mobilnych, portali społecznościowych i aplikacji.
Na naszych oczach technologia wkracza w każdy obszar życia, przedmioty w domu zaczynają się komunikować
a sztuczna inteligencja i automatyzacja nadal nas przeraża.
Technologia zmienia nasze życie i oczekiwania. 

NARZĘDZIA

  • biurko, krzesło,
  • telefon, komputer,
  • pracownik jest pionkiem

PRODUKTYWNOŚĆ

  • Doskonalenie, by wycisnąć z ludzi więcej
  • optymalizacja i powtarzalność procesów

ZAANGAŻOWANIE

  • badanie zaangażowania i satysfakcji
  • skupienie się na kulturze
  • firmy zaczynają deklarować swoją misję

DOŚWIADCZENIE

  • skupienie na kulturze, technologii i przestrzeni
  • projektowanie docelowego klimatu
  • długoterminowe podejście
  • firmy mają swój powód istnienia

NARZĘDZIA

W latach 90 właściciel firmy martwił się jedynie o to, by dać pracownikom narzędzia. Do pracy wystarczał telefon komórkowy, biurko. Samochód służbowy był szczytem marzeń. Komputery zaczęły pojawiać się w firmach, by wystawić swoją pierwszą fakturę (WF-MAG i Subiekt).

W 1990 roku powstał oficjalny projekt „World Wide Web” czyli www. W tym samym roku zostało uruchomione pierwsze analogowe połączenie z internetem. Pojawił się Windows 95, który zrewolucjonizował biznes.

Szef był silnym wodzem, który podporządkowywał sobie innych. W sytuacjach konfliktowych – szef miał zawsze rację. Struktura była jasna – szef na górze, reszta na dole. W sklepach pojawił się pierwszy komputer przenośny IBM ThinkPad.

źródło obrazka: www.ie.edu


				

PRODUKTYWNOŚĆ

Firmy zaczęły się rozrastać, zwiększając skalę i zyski. Struktura rozrastała się bardzo szybko, do wielu poziomów. Pojawiły się departamenty, dyrektorzy dyrektorów, dyrektorzy, kierownicy, mistrzowie, brygadziści.

Wyższe stanowisko wiązało się z lepszymi przywilejami (biuro, meble, komputer, telefon, samochód, parking). Właściciele firm, menedżerowie zaczęli dbać o większą efektywność, wydobywając z pracowników jak najwięcej. Na rynku pojawiły się nowoczesne systemy ERP. Optymalizacja procesów biznesowych i informatyzacja działów szła pełną parą. Kierownicy i dyrektorzy musieli zapanować nad pracownikami.

Firmy przypominały bardziej wojsko, gdzie zarządzano przez wydawanie poleceń, kontrolę i raportowanie. Góra była od myślenia, dół był od działania. Pracownik był wymienialnym zasobem.

“Ledwo” przeżyliśmy zmianę informatyczną z 1999 na 2000. W 2000 roku pojawiła się kultowa Nokia 3310. 15 stycznia 2001 – TPSA uruchomiła Neostradę, która umożliwiała stały dostęp do Internetu poprzez linię telefoniczną. Tego samego dnia powstała anglojęzyczna Wikipedia.

Nastała era urządzeń, maszyn i internetu.

Struktura w firmie przypominała piramidę. Firmy przeobraziły się w sprawne maszyny. Pokonanie konkurencji, innowacje i sprzedaż były najważniejszym celem. Pracownik traktowany był jak przysłowiowy trybik.

Kierownik był inżynierem, który naoliwiał maszynę. Na rynku było mało pracy. W 2003 bezrobocie wynosiło 20%, było prawie 3x wyższe niż obecnie. Łatwo było powiedzieć pracownikowi: jak się nie podoba, to żegnam. Sprawa była jasna – maszyna miała działać tak jak ją zaprojektowano!

W 2004 powstał Facebook.
W 2005 pojawił się Youtube.
W 2007 pojawił się produkt, który zmienił świat. Pewien przedsiębiorca zamarzył, by obsługiwać telefon dotykając ekran palcem. Powstał pierwszy smartfon – iPhone.

Jeden wynalazek zmienił styl życia, sposób pracy, komunikację i przyczynił się do zmiany modeli biznesowych wielu branż. Staliśmy się pokoleniem online, ciągle podłączonym do sieci.



				


				

ZAANGAŻOWANIE

Część pracowników, którzy nie chcieli zaakceptować swojej roli jako trybik – zaczęli tworzyć firmy oparte na wartościach i organizacje pozarządowe. Przywódcy zaczęli służyć innym. Nie mieli pomysłu na zmianę struktury, ale wiedzieli, że chcą zdecentralizować władzę i bardziej otworzyć się na ludzi.

Odpowiedzią na spadek efektywności i niższe zadowolenie pracowników był trend budowania zaangażowania. Zmniejszające się bezrobocie i młode pokolenie na rynku pracy wymusiło zmianę. Menedżerowie zaczęli przekonywać się, że motywacja to nie tylko większa kasa, lecz przede wszystkim klimat w miejscu pracy. Rozpoczęła się budowa zaangażowanych zespołów. Na rynku pojawił się trend Doświadczenie Klienta (Customer Experience), który mówił, że liczy się doświadczenie jakie ma Klient w kontaktach z firmą. Zaczęto analizować punkty styku i ulepszać obsługę, w całym łańcuchu tworzenia wartości (Design Thinking).

Pracownicy nadal byli sprowadzeni do roli służenia klientom i dbania o ich satysfakcję. Dano im jednak dobry powód – WHY i pozwolono mieć wpływ na to co dzieje się w firmie. Mimo wszystko – nadal mało który menedżer stawiał pracowników w centrum firmy. To miejsce było zarezerwowane dla klientów.

DOŚWIADCZENIA PRACOWNIKÓW

W MIEJSCU PRACY

Kultura, przestrzeń, technologie.

 

 

RAPORT TRENDY HR 2017 DELOITTE

„Firmy stają w obliczu znaczących modyfikacji kontekstu funkcjonowania pracowników, miejsca
pracy i świata pracy jako takiego” – z
miana zasad w erze cyfryzacji.
źródło: www2.deloitte.com

 

section-free-creative-child-themes

“Zbyt wiele złamanych karier,
zbyt wiele toksycznych miejsc pracy”

 

Jeffrey Pfeffer
profesor Standford Graduate School od Business 

uznawany za jednego z największych światowych ekspertów
w dziedzinie zarządzania

 

 

Konrad Dębkowski 

504 104 522
k.debkowski@czteryp.pl

Jarosław Pudełek

669 691 331
j.pudelek@czteryp.pl

 

 

POROZMAWIAJMY

Zadzwoń lub napisz do nas i powiedz co Cię zainteresowało. Skontaktujemy się z Tobą.