Pracownicy w większym stopniu niż kiedyś oczekują efektywnego, angażującego i przyjaznego środowiska pracy. Chcą sami kształtować swoje otoczenie zawodowe, a nie tylko przyjmować to co zaprojektuje dla nich pracodawca. Umacniająca się pozycja pracowników powoduje, że dla pracodawców coraz ważniejsze staje się zatrzymanie osób na kluczowych stanowiskach. Jak zatem przeciwdziałać dobrowolnym odejściom pracowników?

Poznaj swoich ludzi i rozmawiaj o ich celach

Dopasowanie zadań pracownika do jego umiejętności, przekłada się na wzrost efektywności. Pracownicy osiągają dużo lepsze wyniki, jeżeli ich mocne strony połączone są z zadaniami, które wykonują na co dzień. Z badań m.in. ICAN Research wynika, że wśród badanych polskich pracowników z różnych szczebli i branż, aż 91 proc. chce wykorzystywać swoje mocne strony i szczególne umiejętności w miejscu pracy. Jednak zaledwie 30 proc. ankietowanych przyznało, że ich menedżerowie są otwarci na tego typu dopasowywanie działań i wykorzystywanie naturalnych predyspozycji pracowników w organizacjach. Co można zrobić?

Rozmawiaj z pracownikami o ich mocnych stronach i celach zawodowych nie tylko na początku zatrudnienia, ale regularnie weryfikuj to czy wykonywane przez nich zadania są dopasowane do ich umiejętności.

Zapewnij możliwości rozwoju swoim pracownikom

Wciąż mamy do czynienia z paradygmatem zatrudniania na jedno wybrane stanowisko. Nowe modele kształcenia podważają koncepcję statycznej kariery zawodowej. Pracownicy oczekują od pracodawców zapewnienia możliwości ciągłego uczenia się i rozwoju. Nasza aktywność zawodowa będzie trwała średnio do 70 roku życia. Pracownicy oczekują, iż pracodawcy będą pomagać im w ciągłym rozwoju potencjału zawodowego, przechodzeniu ze stanowiska na stanowisko czy w zmianie kwalifikacji. Z badań firmy Glassdoor wynika, że millenialsi oceniają markę pracodawcy przede wszystkim pod względem “możliwości uczenia się i rozwoju”. Jednak zaledwie jedna trzecia z nich uważa, że firmy, w których pracują, dobrze wykorzystują ich umiejętności, zaś 42 proc. twierdzi, że prawdopodobnie zmienią pracę, gdyż nie uczą się dość szybko. Co można zrobić? Proponuj zmianę stanowiska lub obszaru pracy w ramach organizacji, jednocześnie pamiętając o dopasowaniu umiejętności pracownika do nowych zadań. Aby wspierać rozwój pracowników, możesz wykorzystywać nowoczesne technologie i dostępność darmowych lub tanich, wysokiej jakości treści. Warto tu chociażby wspomnieć o otwartych kursach online oferowanych przez uznane na całym świecie uczelnie, jak chociaż Stanford czy Yale.

Wsłuchaj się w potrzeby pracowników

Światowe trendy pokazują, że jednym z kluczy do rozwiązania problemu rotacji kadr jest zmiana sposobu podejścia do pracownika i odpowiadanie na jego autentyczne potrzeby. Jak to zrobić? Skorzystaj z obecnych na polskim rynku, nowoczesnych narzędzi online, które mogą wesprzeć Cię w tym obszarze. Przykładem jest iniJOB.com – pierwsza w Polsce platforma do komunikacji inicjatyw pracowniczych. Pracownicy mogą zgłaszać tu swoje pomysły i bezpośrednio wpływać na poprawę miejsca pracy. Dzięki mechanizmowi społecznościowemu całej platformy inicjatywy jednego pracownika mogą wspierać inni. Pracodawca wie, co myślą i czego potrzebują pracownicy. Jednocześnie pracodawca może zrobić użytek z tej wiedzy, czyli na bieżąco kształtować środowisko pracy.

Badaj zaangażowanie pracowników /doświadczenie pracowników

Coraz więcej firm odchodzi od rocznych badań zaangażowania pracowników, ponieważ dostrzega jak ważną rolę odgrywa udzielanie otwartej i ciągłej informacji zwrotnej (ang. constant feedback). Takie podejście pozwala pracodawcom dużo szybciej reagować na zmieniające się warunki i atmosferę w firmie, a także lepiej komunikować się z pracownikami. Co zrobić? Skorzystaj z gotowych narzędzi, aby regularnie badać kluczowe dla firmy obszary, doświadczenia pracowników i prowadzić diagnozę kultury organizacyjnej. Jednym z takich narzędzi jest Pulsometr iniJOB, który umożliwia badanie online potrzeb i doświadczeń pracowników w danej firmie – od obszaru kultury organizacji, przez oferowane benefity pozapłacowe, jakość przestrzeni biurowej, po używane technologie i udostępniane szkolenia. Badanie online umożliwia sprawdzanie wyników na bieżąco oraz porównywanie ich z poprzednimi.

Zapewnij przyjazne środowisko

Badania KPMG pokazują, że środowisko pracy jest jednym z istotniejszych aspektów, wpływających na doświadczenia pracowników z firmą. Nie jest to tylko kwestia dobrze wyposażonego biura, zaawansowanego zaplecza technicznego i technologicznego, ale także elastyczności w wykonywaniu pracy czy możliwość pracy zdalnej. Co zrobić? Zaufaj swoim pracownikom i daj im możliwość elastycznych form pracy, ale jednocześnie wymagaj odpowiedzialności w pracy i realizacji zadań.

Źródło: http://www.polskatimes.pl/