Zastanawiasz się jak zmotywować pracowników i przekonać ich do dalszej, wytężonej pracy? Poznaj skuteczną motywację. Motywację, która stanowi solidny punkt wyjścia do angażowania pracowników. Jeśli techniki, które stosowałeś, by zmotywować swoich pracowników przestały działać a spadek zaangażowania jest widoczny. Odpowiedzią może być zmiana postrzegania „motywacji”, która przyciągnie uwagę zespołu i przekona ich, że dbasz „o swoich ludzi”.

PASMO skutecznej motywacji ©

  • Pozytywne emocje – chęć odczuwania zadowolenia z życia, szczęście
  • Autonomia – pragnienie, by mieć wpływ na własne życie, w zgodzie z własnymi wartościami i potrzebami
  • Sens – poszukiwanie sensu w tym, co robimy, istotność, relacje, pozytywne związki
  • Mistrzostwo – chęć doskonalenia się, bycia lepszym, nastawienie na rozwój, poczucie kompetencji
  • Osiągnięcia – gotowość do angażowania się w realizację celów, motywacja osiągnięć

Obecne podejście do motywacji, oparte na zewnętrznych motywatorach (kija i marchewki) bardzo często nie działa.

Winne jest nasze nieaktualne oprogramowanie, które zakłada, że ludzi motywują głównie pieniądze. Trzeba zrobić aktualizację i wgrać nową mapę drogową. Nauka pokazuje nowe, lepsze trasy motywowania siebie oraz tworzenia środowiska wyzwalającego motywację.

Wersja 1.0 „mapy motywacji”

Przetrwać!

Zjeść, napić się, kopulować, zaspokoić podstawowe potrzeby. Zbierać pożywienie, uciekać, walczyć.

Wersja 2.0 „mapy motywacji”

Poszukiwanie nagród i unikanie kary

Pracownicy są częścią skomplikowanego urządzenia. Swoją pracę muszą wykonywać na czas i w odpowiedni sposób. Wtedy urządzenie będzie działało.

Psia karma w motywacji

Czy wiesz, że…

Badania zaangażowania, przeprowadzone w Polsce jednoznacznie pokazują, że 68% polskich pracowników nie angażuje się w pracy.Jakie są główne powody?

  1. Niespełnione oczekiwania
  2. Niedopasowanie cech i umiejętności pracownika do stanowiska
  3. Zbyt słaby coaching i informacja zwrotna
  4. Poczucie niskiej wartości i niedocenienia

Tam, kiedy praca jest rutynowa i powtarzalna – nagrody typu „marchewka i kijek” działają. Jeśli pojawi się myślenie, kreatywność – motywowanie za pomocą nagród i kar nie działa. Ludzie muszą zarabiać na życie. Pensja i bonusy to wynagrodzenie podstawowe. Jeśli człowiek jest zadowolony z obecnego wynagrodzenia – pieniądze przestają mieć znaczenie. Jeśli ktoś nie jest zadowolony – będzie skupiał się na tym, że jest niesprawiedliwie.

Nagrody i kary utrwalają w głowie schemat: jeśli … to … Dają złudzenie posiadania kontroli nad innymi i samym sobą. Ludzie stosują „kij i marchewkę” mając nadzieję, że w ten sposób zmienią zachowanie w dłuższej perspektywie.

3 podejścia do motywowania w biznesie (w uproszczeniu):

  1. Kupowanie energii (za pieniądze)
  2. Stosowanie pozafinansowego systemu nagród i kar
  3. Wyzwalanie energii (motywacji autonomicznej)

Deci i Ryan poszukiwali odpowiedzi na pytanie: jakie są długofalowe efekty motywowania pracowników za pomocą nagród i kar?

Na podstawie badań w ponad 500 organizacjach wyciągnęli wnioski, że „nagrody i kary (nawet takie, jak pochwała czy nagana) mają dużą moc, ale są bardzo niebezpieczne dla organizacji”.

Kupowanie energii

Jeśli osiągniesz cel Y – to zapłacę Ci 10% x Y. W krótkim okresie pieniądze skłaniają do działania, lecz w długim – obniżają wewnętrzną motywację. Na początku osoba, która sprzedaje swoją energię – czuje się podekscytowana. Jej zarobki wzrosły np. o 20%. Zazwyczaj stopa życiowa zostaje szybko podniesiona a pieniądze idą na konsumpcję. Po jakimś czasie 20% do pensji nie robi już wrażenia. Pracownik oczekuje więcej.

Stosowanie pozafinansowego systemu nagród i kar

Od wielu lat menedżerowie poszukują idealnego przepisu na motywację. Zastanawiają się jak uzyskać od pracowników pożądane zachowania za pomocą nagród i kar. Pozafinansowe nagrody to wszelkiego typu dodatki, takie jak: prywatna opieka medyczna, pakiety sportowe, karty zniżkowe, ubezpieczenie na życie, bony. Fajnie je mieć, lecz niestety człowiek szybko przyzwyczaja się do nich. W najlepszym przypadku ocieplają wizerunek pracodawcy a pracownik po jakimś czasie będzie je traktował na zasadzie „należy się”.

Przy rutynowych zadaniach, które nie wymagają kreatywnego myślenia – nagrody i kary motywują, nie wywołując negatywnych skutków ubocznych.

Wyzwalanie energii (motywacja autonomiczna)

PASMO skutecznej motywacji ©

Aktualizacja oprogramowania „mapa motywacji” do wersji 3.0 zawiera nową trasę. Bardzo istotną z punktu widzenia naszych ludzkich potrzeb. Trasę, która od dawna powinna być na mapie a jej brak jest bardzo odczuwalny (spadek motywacji, spadek zaangażowania).


PASMO skutecznej motywacji ©

  • Pozytywne emocje – chęć odczuwania zadowolenia z życia, szczęście
  • Autonomia – pragnienie, by mieć wpływ na własne życie, w zgodzie z własnymi wartościami i potrzebami
  • Sens – poszukiwanie sensu w tym, co robimy, istotność, relacje, pozytywne związki
  • Mistrzostwo – chęć doskonalenia się, bycia lepszym, nastawienie na rozwój, poczucie kompetencji
  • Osiągnięcia – gotowość do angażowania się w realizację celów, motywacja osiągnięć