Jak chwalić Pracownika?

Wyrazy uznania

Cel: Poznanie metody dawania wyrazów uznania. Poznanie różnic między chwaleniem a wyrazami uznania.

Często słyszymy, że szefowie nie potrafią chwalić Pracowników. Słyszymy, że częściej dostrzegają potknięcia, błędy. W badaniu zaangażowania Pracowników – Instytutu Gallupa, już w 5 kroku rozpoczyna się pracę w tym obszarze.

Czy w ciągu ostatnich siedmiu dni poczułem się choć raz doceniony lub czy byłem pochwalony za swoja pracę?

Mamy naturalną potrzebę – by inni doceniali nasz wysiłek i chcemy czasami usłyszeć coś miłego. Niestety – większość pochwał, które słyszymy – przynosi więcej złego niż dobrego. Dlaczego tak jest?

  • Po pierwsze – kto z Was uczył się w szkole, na studiach, na szkoleniach – jak prawidłowo doceniać starania innych?
  • Po drugie – ludzie nie wiedzą co doceniać i jak to komunikować.
  • Po trzecie – taka nasza polska kultura – lubimy narzekać.

Różnice między chwaleniem a wyrazami uznania

Warto postawić jasną, czytelną linię i wskazać różnice między wyrazami uznania, które budują a chwaleniem, które może demotywować.

Przykład pochwały:

Pani Aniu, widzę, że się Pani rozwija. Bardzo to doceniam. Pracuje Pani rzetelnie, zazwyczaj wywiązuje się Pani z obowiązków. Podoba mi się też Pani zachowanie wobec kolegów i koleżanek. Mówiłem im, że powinni brać z Pani przykład. Brawo, tak trzymać!

Szef Pani Ani po wyrażeniu pochwały poczuł się lepiej. Pomyślał o sobie: jakim jestem wspaniałym szefem, który potrafi docenić Pracownika. Kobitka się stara, dla zachęty postawiłem ją za przykład innym.

Co mogła pomyśleć sobie Ania?

Mój szef to idiota. Docenia, że się rozwijam. Jakbym była jakimś niedorozwojem. Przygotowałam dla niego  zestawienie, włożyłam w to bardzo dużo wysiłku, bo musiałam skonsultować dane z innymi zespołami. Pracowałam cały tydzień po godzinach, zrezygnowałam z wyjazdu z synem. A on – mówi mi, że pracuję rzetelnie. No tak! Najlepiej, żeby pracowała 24h/dobę w firmie. Debil. Na dodatek zrobił ze mnie przykład dla innych. Świetnie, teraz to będą mówić jaka ze mnie frajerka. A zaczynało się już jakoś układać. Niech lepiej sprawdzi to zestawienie i przygotuje się do spotkania, bo znowu będzie dzwonił do mnie z prośbą o pomoc prezentacji danych.

Wyrazy uznania – przykład

Pani Aniu, bardzo jestem zadowolony z zestawienia, które Pani dla mnie przygotowała (konkretna informacja).

Dane, które pozyskała Pani do tego zestawienia obejmują cały poprzedni rok, z uwzględnieniem różnych działów. Podsumowanie jest szczególnie trafne wraz z wnioskami końcowymi i rekomendacjami (uszczegółowienie).

Wiem, że włożyła Pani bardzo dużo wysiłku i czasu. Tym bardziej, że zbliżają się Święta (docenienie wysiłku).

Zestawienie, które Pani przygotowała bardzo przyda się mnie i całej firmie, ponieważ na jutrzejszym spotkaniu zarządu przedstawię Pani interpretację i rekomendacje dalszych działań. Zarekomenduję również innym członkom zarządu kierunek zmian, które Pani proponuje (wpływ).

Jestem zadowolony również z tego, że coraz lepiej koordynuje Pani działania we własnym zespole. Wiem, że jest to wymagające wyzwanie.

Różnice między pochwałą a wyrazami uznania:

POCHWAŁA WYRAZY UZNANIA
·         oceniany jest człowiek – nie lubimy być oceniani,

·         ocena jest zbyt ogólna, nie sprawia wrażenia autentycznej

·         oceniający stawia się wyżej niż oceniany, pochwała płynie z góry na dół

 

·         oceniana jest praca człowieka lub osiągnięcia, lubimy usłyszeć, że robimy coś dobrze

·         ocena odnosi się do konkretnych działań, budując przekonanie, że jest szczera

·         wyrazy uznania mają charakter partnerski, ponieważ oceniający nie stawia się wyżej niż oceniany

 

 

Wyrazy uznania – ważne zasady

  1. Uznanie powinno dotyczyć tego co robi dana osoba (a nie jej samej). Nie: „Jesteś świetnym Pracownikiem”, ale: „Przygotowujesz bardzo precyzyjne raporty”.
  2. Uznanie powinno być specyficzne, ponieważ wzrasta autentyczność. Zamiast więc powiedzieć: „Przygotowujesz bardzo precyzyjne raporty”, lepiej wyjaśnij, dlaczego te raporty są tak dla Ciebie cenne.
  3. Wyrażając uznanie należy unikać „teatralnego tonu”, gdyż wypowiedź traci na autentyczności.
  4. Należy raczej unikać wyrażania uznania publicznie. Może to wywoływać negatywne reakcje innych. Publiczne wyrażenie uznania może być akceptowalne, tylko wtedy, gdy mamy pewność, że podzielają je wszyscy słuchający. Warto zapamiętać i przestrzegać zasadę, że wyrażamy uznanie dla pracy/rezultatów/zaangażowania/uporu.

Jak zwiększyć jakość uznania

Wyobraź sobie, że mówisz do osoby, która „stoi wyżej ponad Tobą”.

Czy warto dawać wyrazy uznania szefowi?

Oczywiście, że tak! Szef tak jak każdy z nas – chciałby usłyszeć, że jest ktoś kto docenia pracę, którą wkłada na rzecz rozwoju firmy, zespołu.

Możemy pisać o tym jak dawać wyrazy uznania a Ty możesz czytać. Tylko czytać. Zachęcamy do testowania, trenowania – by uczyć się nowych sposobów i zwiększać satysfakcję ze wspólnej pracy, życia.

Doceniaj determinację, upór

Jak pokazały badania prof. psychologii Angeli Duckworth, która doradza dyrektorom firm z listy Fortune 500 – pasja i wytrwałość prowadzą do ponadprzeciętnych rezultatów. Wysiłek, który człowiek wkłada w realizację własnych zamierzeń, mimo niepowodzeń, jest ważniejszy niż talent, potencjał. Ludzie najczęściej nie zbliżają się do granic swoich możliwości.

Współpracownik, szef, mąż, żona, dziecko też chcą usłyszeć coś miłego

Zastanów się chwilę i wybierz jedną osobę, która pierwsza otrzyma od Ciebie wyrazy uznania. Wyciągnij kartkę, weź coś do pisania i napisz co chciałbyś jej przekazać. Przećwicz na sucho lub idź na żywioł i daj tej osobie wyrazy uznania. Zobacz reakcję rozmówcy, zaobserwuj co Ty poczujesz w tej nowej sytuacji. Porozmawiajcie o tym nowym doświadczeniu, jeśli nie po raz pierwszy poprowadzisz taką rozmowę.

Konkretna informacja

…………………………………………………………………………………………………………………

…………………………………………………………………………………………………………………

Uszczegółowienie

…………………………………………………………………………………………………………………

…………………………………………………………………………………………………………………

Docenienie wysiłku

…………………………………………………………………………………………………………………

…………………………………………………………………………………………………………………

Wpływ

…………………………………………………………………………………………………………………

…………………………………………………………………………………………………………………

 

Komu najpierw przekażesz wyrazy uznania i kiedy?