Dorosły w szkolnej ławie – czy to ma szansę się udać?

Zajęcia w formie „wykładu”, praca domowa i klasówka – taki styl nauki wpaja nam przez lata szkoła. Jednak kiedy dorastamy, znane schematy przestają działać. Skuteczne szkolenia dla dorosłych wymagają zupełnie innego podejścia.

Kiedyś do nauki mobilizowali nas rodzice, nauczyciele i postrach w postaci matury. Dziś, już w dorosłym życiu, musimy motywować się samodzielnie. To wyzwanie nie tylko dla każdego z nas indywidualnie, ale także dla organizatorów szkoleń, którzy muszą zadbać o odpowiednie rozwiązania.

Tradycyjne szkolenia – przeładowany teorią monolog prowadzącego z nudną prezentacją w tle – to formuła, która przestała się sprawdzać.

W CzteryP zmierzyliśmy się z nim proponując naszym klientom symulacje biznesowe Sycylia™ i Czas na Kawę™ zamiast tradycyjnych szkoleń. Dzięki temu możemy skupić się na tych aspektach, które są najważniejsze w rozwijaniu umiejętności wśród osób dorosłych.

Cel

Nasze zasoby czasowe są ograniczone – z biegiem lat coraz lepiej zdajemy sobie z tego sprawę. Osoby dorosłe nie chcą marnować czasu na coś, co nie przyniesie im wymiernych efektów. Dlatego ważne jest, by jasno sprecyzować cel szkolenia; tak, by uczestnicy wiedzieli, czego mogą się po nim spodziewać.

Myśl przewodnia spotkania powinna być osadzona w rzeczywistości biznesowej Twojej firmy oraz Waszego klienta i mieć bezpośrednie przełożenie na jego działalność. Pamiętaj jednak, że to, co jest jasne dla Ciebie, nie musi być oczywiste dla Twoich pracowników – poświęć czas przed szkoleniem, by przedstawić powód, dla którego angażujesz w nie zespół.

Komfort

Szkolenie nie może być karą dla pracownika ani stanowić przykrego obowiązku. Tu przyda się zmiana starego podejścia: „szybciej znaczy lepiej”. Dobry menedżer musi wiedzieć, że osoby dorosłe efektywniej przyswajają nową wiedzę, gdy robią to we własnym tempie, a nie pod presją czasu. Istotne jest także, by uwzględniać preferowany styl uczenia się poszczególnych uczestników szkolenia.

Kluczowy jest jednak fakt, że dorośli uczą się przez doświadczenie – a tu z pomocą przychodzi Activity-Based Learning. Dzięki tej metodzie nauka odbywa się poprzez aktywne działanie, a uczestnicy uczą się w praktyce, jak doskonalić np. współpracę w zespole dzięki lepszej komunikacji i współpracy. Doskonale widać to np. podczas naszej autorskiej symulacji biznesowej Sycylia™. Uczestnicy zamiast czytać o rodzajach komunikacji na nudnych slajdach, poznają je na własnej skórze.

Korzyści

Główną motywacją do uczenia się dla osób dorosłych jest ich motywacja wewnętrzna. Słowa: „Masz się tego uczyć, bo ja Ci każę!” z ust menedżera z pewnością nie przyniosą spodziewanego efektu.

Pracownik musi dostrzegać wymierne korzyści z przyswajanej wiedzy i praktyczne zastosowanie umiejętności.

Z tego powodu podczas wyboru szkolenia powinieneś zwrócić uwagę nie tylko na jego program, ale także na scenariusz, który opisuje przebieg spotkania. Takie podejście pozwoli Ci o wiele lepiej zweryfikować przydatność szkolenia dla Twoich pracowników. Nasi Klienci niejednokrotnie podkreślają, że znajomość fabuły symulacji Sycylia™ pomogła im w podjęciu decyzji o skorzystaniu ze szkolenia.

Wpływ

Powinieneś także pamiętać, że Twoi pracownicy, jako osoby dorosłe, chcą wpływać na proces kształcenia – nawet jeśli nie do końca zdają sobie z tego sprawę. Dzięki temu chętniej się angażują i czują, że wprowadzane zmiany są „ich” zmianami. Niektóre nasze warsztaty rozpoczynamy od pytania: „Czego chcielibyście się nauczyć?”. Po burzy mózgów ustalamy plan szkolenia razem z jego uczestnikami. Pozwala to osiągnąć kilka korzyści: pracownicy otrzymują jasno wyznaczony cel, zgodny z ich priorytetami i mogą sami zaprojektować sposób, w jaki go osiągną.

Dobry menedżer musi znać proces uczenia się dorosłych, aby skutecznie wspierać rozwój swojego zespołu. Wybierając szkolenie czy symulację biznesową dla swoich pracowników, pamiętaj zatem o kluczowych czynnikach: konkretnym celu, komforcie uczestników, widocznych korzyściach i poczuciu wpływu. W transferze wiedzy wewnątrz firmy może Ci pomóc także cykl Kolba, który łączy cztery kluczowe elementy: doświadczenie, refleksję, generalizację i zastosowanie w praktyce. To przydatne narzędzie dla każdego menedżera – o wykorzystaniu cyklu Kolba napiszę w kolejnym odcinku cyklu „Ulepsz swoją firmę”.

Masz pytania? Napisz: j.pudelek@czteryp.pl

Photo by The Climate Reality Project on Unsplash